Сериалите влизат в домовете на хората. Но този път буквално. Всеки, който желае да предложи имота си като терен за снимки, може да го направи, като при това ще получи подобаващо възнаграждение.
„Откакто българските сериали започнаха да се харесват повече от турските, се появи глад за снимачни терени“, разказва Поля Христова, брокер на недвижими имоти. „Защото всеки персонаж трябва да „живее“ някъде, трябва да ходи на работа някъде, трябва да има къде да пие бира вечер с приятели например.”
За да осигури разнообразието в обстановката на екрана, Поля създава първия интернет сайт в България, в който обикновените хора може да предлагат домовете си като снимачна площадка на сериали, филми или реклами. При това кинохазяинът може да наблюдава процеса, защото все пак никой не може да го изгони от собствения му дом. Собственикът е този, който решава дали да допусне екипа само в двора си или кухнята, да запази банята и спалнята от чуждия поглед, или да отвори вратите на всички стаи от жилището си.
За да превърнете вашия дом в киноимот, трябва да изпратете на сайта „Сделки с имоти“ снимки на обекта с описание за броя на помещенията, големина им, етаж, квартал и улица. Търсят се имоти всякакви – от панелки, напомнящи за соца, до луксозни имения в тузарски квартали. Заплащането става веднага и както казва Поля: „Парите са доста добри, особено на фона на стандартните месечни наеми. Договаряме се в зависимост от бюджета на продукцията, качествата на дома или броя на снимачните дни. Понякога е от 200 до 2000 лв. на ден.“
Продуцентите изискват възможно най-много предложения, между които да избират, снимат, а понякога и да „съсипят”. Така се е случило със сериала „Под прикритие“ и издирването на жилищен вход за зрелищно взривяване. В подобни „пагубни” случаи е необходимо разрешението на всички съседите, а след това имотът се възстановява за сметка на продуцентите.
Поля се е сблъсквала и с други екстремни моменти: „Отново за „Под прикритие“ един ден ми се обадиха, за да намеря две панелни жилища, които героите да изтарашат. Те се пълнят с реквизит, който по сценарий мутрите да опустошат. Панелни жилища имах, но смели собственици, които да се съгласят на „влизане с взлом” – това беше предизвикателство. Сложността в намирането на терени идва не толкова от намирането им, а от това да убедиш собственика да се съгласи. Не всеки е доволен, че в къщата му влизат непознати, а и тази практика все още е абсолютно непопулярна в България.“
Поля разказва за заснемането на реклама на мобилен оператор, чието действие се развива в спалнята. По сценарий там разговарят Стефания Колева и Юлиян Вергов. „И тъй като нямам право да издавам какво точно ще се снима, собствениците бяха доста подозрителни за това, че търсим спалня с огромно огледало и романтична тоалетка, в която ще правим нещо тайно. Някои директно ме отрязаха: „Такива неща в моя имот няма да снимате! Има си порноканали достатъчно!”
„Пак за прословутата сага на мобилния оператор със Стефания Колева и Юлиян Вергов – имаше сцена и в асаньор. Не съм си представяла, че е толкова трудно да убедиш хората да предоставят асансьора си за два часа снимки. Всеки мисли първо за неудобството, а после се замислят, че парите, които ще вземе етажната собственост, може да им стигнат за боядисване на входа или за смяна на входната врата – пари, които понякога с години не могат да съберат. Случвало се е да се снима реклама на банка в дома на служител, работещ в друга банка. Смяхме се много със собственичката – че ѝ плащат и от конкуренцията.“
Но пък има хора, които с радост предоставят имотите си дори без да искат пари, защото в тях ще се снима любимият им сериал. Късмет в намирането на приветлив собственик е имал и локейшън мениджърът Тихомир Тричков. При снимките за реклама неговата задача била да открие ефектна тераса, на която красиво момиче да полива цветя. Тихомир набелязва перфектната къща в централната част на София.
„Ходих три пъти и все не успявах да се свържа със собственика. Съседите бяха сигурни, че той няма да се съгласи непознати хора да влязат в дома му, и отказваха да дадат негови координати. В крайна сметка успях да се добера до собственика, представих му се и започнах подробно да му разказвам за нашия екип, за клиента ни, за историята по сценарий. Той ме изслуша внимателно и каза само: „Добре!“ Попитах го колко ще ни струва, а той отвърна: „Нищо, за мен ще е удоволствие.“
Със съвсем други финансови параметри работи Тихомир по заснемането у нас на френска реклама за перилен препарат: „Тогава наехме помещението на луксозен магазин в София и платихме 12 000 лв. за ден. С една дума, всичко зависи от бюджета и ако имаме пари и сценарият го изисква, отиваме да снимаме на морето. Ако нямаме, морето става язовир „Искър“. Тихомир е напълно съгласен с клаузата „който чупи, купи“ и подробно разяснява на собствениците, че ако нещо се повреди в жилищата им, се възстановява изцяло за сметка на продуцентите.
“Въпреки че сме много внимателни, веднъж ми се случи подобен гаф. По принцип ние влизаме в домовете на хората с калцуни, за да не внасяме прах; предприемаме мерки да запазим помещенията; снимаме ги преди това, за да ги върнем в предишния вид, ако сме разместили нещо. Но при едни снимки направихме миниатюрна драскотина на дървен под 96 кв.м. Заради нея се наложи наново да го изциклим и лакираме целия. Стана по-добре, отколкото беше преди.“
Тихомир споделя, че хората, които веднъж са му се доверили и са допуснали снимачния екип в домовете си, нямат нищо против да го направят отново, но в гилдията се разказва история от времето, когато идеята с киноимотите била в зародиш. „Търсела се е луксозна къща с хубав двор и продуцентите отишли да оглеждат именията в полите на Витоша. Намерили подходяща локация, звъннали на вратата, за да разговарят със собственика и… излязла въоръжената охрана. Без малко да се стигне до необратим сблъсък.“
Да превърнеш своето жилище в киноимот, в България звучи все още екзотично, но в чужбина това е често срещано. Понякога домът от сериала става толкова известен, колкото и актьорите му. След излъчването на турския сериал „Листопад“ къщата на семейство Али Реза се превърна в атракция за туристите. Хиляди се стичат към истанбулския квартал „Бейлербей“, за да видят прочутия имот на семейство Текин, който е наследствен за обикновения турски гражданин Иззет Туджуоглу. Той го ремонтира с парите, получени като наем от сериала, и е готов отново да го отдаде за снимки.
Срещу 30 лири пък туристите може да разгледат и дома на Мехмед и Инджи от „Перла“. Къщата е една от най-атрактивните около Босфора и вече над 30 години собствениците я предлагат за снимачна площадка на различни реклами и сериали. За 166-те епизода на „Перла“ продуцентите са им платили над 15 000 долара на серия. В момента къщата се продава, но все още не са се намерили кандидати, които да платят над 70 милиона долара за нея.
Друго култово имение от популярен сериал също е за продан. Домът на Елена Гилбърт (в ролята Нина Добрев) от „Дневниците на вампира“ е на пазара с цена от 450 000 долара. Собствениците не се притесняват от гигантската сума, защото са сигурни, че ще се намерят ентусиасти, които желаят да пият сутрешното си кафе на верандата, на която Елена неведнъж е целувала братята Салвадор.
Не ме интересуват тъпите ви сериали. Искам висока заплата, за да живея собствения си живот. Не съм се образовала, за да си давам парите и да гледам как по телевизията ме имитират и подиграват шутове, които се наричат ‘звезди’ и без дрим и дрехи не приличат на нищо.
Актьорът е шут, който имитира обществото и получава милиони, а нас ни принуждават да ги гледаме и да мечтаем да започнем собствения си живот. Нито ме интересуват сериалите ви, нито живота ви! По света има много умни и красиви хора, които никога не блесват понеже им обирате парите да се правите на звездни.