На пръв поглед Кабала и шоубизнесът са две несъвместими понятия. Но има едно проявление на древното тайнство, което значително доближава Кабала до света на звездите, богатите и известните. И това не е случайно.
Кабала е великата съкровищница на еврейското окултно познание. Тя дори не е религия, а незаписана свещена традиция. Началото ѝ датира от времето на Авраам, а може би още от времето на Адам. По своята същност е езотерична – т.е. има тайно съдържание, изразяващо се с редица духовни практики. А най-същественото – насочена е към вътрешното познание и мир на човека, но е предназначена за ограничен кръг от посветени.
Казано така, разликата с шоубизнеса е очевидна. Шоубизнесът включва всички аспекти на развлекателната индустрия, насочени към широката общественост. Да, наричат го религия, но религия, която не почива на никакви правила и чиято цел е да завладее всички, а не тесен кръг посветени.
Но да се върнем към Кабала. През Средновековието тя има огромно влияние над теолози и магьосници – еврейски, християнски и мюсюлмански. Преподавала се е, че се почитала е и се е изучавала от всички тайни общества. Кабала не само е цялостна система от символи. Последователите ѝ вярват, че всяка дума, всяка буква и всяка точка в текста на Стария завет имат точно определено значение и не би следвало да бъдат променяни.
Но независимо, че не е била писмена традиция, през годините се налага да бъде систематизирана и съхранена цялостно или отчасти. Така се появява „Сефер Йецира“ („Книгата на сътворението“) – най-краткото и ясно изложение на тази концепция, написано на иврит с автор Акиба бен Йосиф, равин, живял през I век от новата ера. Следва „Сефер а-Зоар“ („Книгата на блясъка“), която е много по-богата и изпълнена със символи. Познаването на тези две книги, дори само на първата, дава добра представа за Кабала. Всички други произведения на тази тема са или коментари, или правят връзка между традицията и други сфери от живота.
Но какво се случва в наши дни. Благодарение на шоубизнеса, когато чуем думата Кабала, в съзнанието ни веднага изплува образът на Мадона. През 2004 г. тя демонстрира промяната в себе си. Публично се появи с червен конец на ръката, който да я пази от зли очи и дори реши да смени името си на Есфир – древна библейска царица. На нейните концерти израелски певец започва да изпълнява песен на иврит, написана от кабалист. На голям екран се прожектират кабалистични символи, които стабилно вече присъстват и в клиповете ѝ…
Оттогава шоубизнесът не е същият! По пътя на Мадонa тръгнаха Деми Мур, Аштън Кътчър, Наоми Кембъл, Бритни Спиърс, Парис Хилтън, Елизабет Тейлър, Уинона Райдър, Барбра Стрейзънд, Миг Джагър и много други известни и неизвестни представители на шоуелита.
Всъщност последователите на истинската Кабала смятат, че мъдростта, която тя носи, се открива само за избрани, и то на възраст над 40 г. А Поп-кабала – както е известна другата и по която се увличат шоузвездите, цели избавлението им от обзелата ги самовлюбеност, мания за величие и изключителност. Тя трябва да ги поведе към пълното им съвършенство, отключвайки тайните на света.
Поради това ортодоксалните кабалисти предупреждават, че отдавайки се на Поп-кабала, звездите рискуват да се загубят и че тази древна традиция може да бъде много опасна за непосветените. Но да спрем дотук, без да опитаме да разберем кой и как успя да привлече Мадона и по този начин да промени лицето на шоубизнеса, е нещо като филм без режисьор и сценарист.
Името на „режисьора и сценариста“ на Мадона е Йехуда Берг – потомствен равин и един от ръководителите на Международния център по Кабала в САЩ, основан от неговия баща, Филип Берг. В този център активно е участието и на майката, известната кабалистка Карен Берг, както и на неговия брат – Майкъл, съдружник в това начинание. Самият Йехуда е автор на няколко книги, а от 2009 г. има собствено радиошоу, чийто първи гост бе Аштън Кътчър.
В света се наброяват повече от 50 подобни центъра в големите градове и столици. Само встъпителният курс за начинаещи в такъв център струва 250 долара. И това е само началото. Червеният конец е (някакви си) 30 долара, комплект древни книги – 500 долара, а пък богатият избор от амулети – по няколко хиляди в зелено. Според запознати от членовете се събират като дарения суми в размер на 10% от годишните им доходи.
Самата организация е религиозна и регистрирана като благотворителна и като такава не се облага с данъци. Ето защо традиционните кабалисти смятат, че Поп-кабалата е един успешен бизнес, особено ако се вземе предвид огромните суми, които звездите даряват за изграждане на нови центрове в света, които да популяризират това верую. Но защо все пак тя се оказа толкова модерна, а и успя толкова бързо да се разпространи?
Тайната и тайнството винаги е привличало човека. Чрез него той се опитва да преодолее най-ефикасното средство за управление – страха от неизвестното. Хората са готови да си платят, за да се освободят от страха и да постигнат съвършенство, овладявайки древни тайни. Но от друга страна, докосването до тези магически проявления може трайно да навреди на неподготвената човешка душа.
Ако разглеждаме Поп-кабала само като търсене на магически смисъл в свещените книги, ще е някак повърхностно. Но непонятно е да се приема и традиционната Кабала само като проявление на божествената мъдрост. Защото едва ли има причина Бог да крие мъдростта си от своите деца.