Те са хора на изкуството от Близкия изток и живеят в България. В началото пристигат в една чужда държава, в която търсят спасение, но постепенно намират много общи неща със своята култура, традиции, кухня, музика.
Тяхната воля за творчество им дава сили през всички премеждия, които животът им поднася. Днес те са мотивиращи личности, превърнали България във втора родина, а техните истории оживяват на екрана в един поетичен разказ с много музика, цвят и танци.
Новият български филм „Духът на Шехерезада“ е документална приказка за талантливи арабски артисти, които творят в балканската реалност.
Филмът е продуциран и режисиран от Катерина Борисова (Semperia Films) и се реализира с финансовата подкрепа на Национален Фонд „Култура“. Лентата е снимана в България и Тунис.
Режисьорката споделя, че изкуство на всеки един от персонажите във филма я вдъхновява да намери визуален ключ към личните им истории. Тя вярва, че филмът ще допринесе красотата, която сътворяват да бъде видяна и чута от широката публика у нас и ще спомогне за преодоляване на предразсъдъците, породени от непознаването на арабската култура и политическите наслагвания.
Самата Катерина открива магията на ориенталските танци преди повече от 10 години, създава и ръководи една от големите танцови школи, където жени на различна възраст учат сложното и красиво изкуство на арабските танци, често прибързано приравнявано с „кючек“ или „чалга“.
„Арабските творци, живеещи в България, нямат възможност за мащабна изява“, разказва Катерина. „Хората познават арабската култура основно от медиите и това до голяма степен ги кара да не искат да имат досег с тях. Отделно, арабската общност също е капсулована. Един от проблемите на общуването е езиковата бариера, но музиката е универсален език. Затова реших да концентрирам филма най-вече около нея и приноса, който смесването на двете култури носи за изкуството.“
Екзотичната Манал Ел Фейтури влиза в ролята на Шехерезада
Катерина Борисова представя истории на трима музиканти от три различни държави: Саад Аладин от Ирак, който свири на три инструмента и говори свободно български; на Махди Калифа от Тунис – влюбен в регето и превърнал китарата в свой най-добър приятел и на Амджад Джад от Сирия, който пее и владее емблематичния арабски инструмент уд. Важен щрих придава и полупалестинката Маги Назер, която Катерина нарича „протегнатата ръка към другите култури“, заради социалната дейност на Назер, даваща шанс на младежи от Близкия Изток да дойдат като доброволци по социални програми.
Сюжетът преминава през личната легенда на всеки един от арабските творци, обединени от срещите им с неспокойния дух на Шехерезада. В ролята на емблематичната разказвачка влиза актрисата Манал Ел-Фейтури („Съни бийч“), британка с либийски корени, която също избира да живее в България.
За визуалната феерия на филма несъмнено допринася и участието на танцова група „Шахира“, както и изкуството на рисуването върху стъкло на Катя Саяри. Известният поет и арабист Азиз Таш от своя страна представя обективни факти за арабската култура.
ЗАД КАДЪР:
- Режисьорката Катерина Борисова, чиято компания Semperia Films е и продуцент на филма, издава плановете си за продължение на проекта и привличане на международни копродуценти: филмът ще бъде развит в мини сериал от 6 епизода, който ще разказва по една балканска приказка за различните култури.
- Катерина Борисова създава документална приказка с художествени елементи като за целта решава част от импресиите да бъдат заснети не къде да е другаде, а в пустинята Сахара. Там екипът снима в екстремни ситуации, които се превръщат в идея за следващ, този път игрален филм.
- Докато снимат в Тунис, Катерина и екипът й попадат в абсурдни ситуации.
„Когато отидохме в Тунис, разбрах какво е да си на мястото на персонажите от филма ни – чужда страна с тотално различен манталитет и порядки, но някак си трябва да се разберете и да свършите работата, за която сте отишли. Определено преживях своите моменти на културен шок“, разказва режисьорката. „Арабите са изключително сърцати хора, които искат да ти помогнат, но представите им за време и точност са напълно различни от нашите“.
Катя и екипът ѝ попадат в опасна ситуация, след като засядат в пустинята, заради непригодни автомобили, предоставени от техните местни водачи. Нощуват в дюна, докато дойдат да ги измъкнат.
Творческа драма за Борисова настъпва и когато, заради инцидента в пустинята не успяват да заснемат залеза, за който пътуват чак до Тунис. Е… за радост успяват да се измъкнат навреме, за да заснемат изгрев, с който да постигнат внушението на сцената. „Преживяното по-скоро ме накара още по-силно да виждам нуждата от опознаването на различните култури и разбирането на спецификите им, за да няма повече такива изненади“.
- Младият композитор Александър Костов, създател на платформата „Войната на инструментите“, е в основата на музикалната атмосфера във филма. Александър композира като използва инструментали от самите арабски музиканти- герои във филма. Кадрите запечатват и техни оригинални песни, както и кавъри на класически арабски композиции.
- Режисьорката Катерина Борисова всъщност намира и мъжки образ на легендарната разказвачка на приказки, сред героите. „Саад е като Шехерезада в мъжки образ“, споделя тя. „Той толкова увлекателно разказва, че създава картини със словото си. Запазил е цялото си обаяние, оптимизъм и надежда за по-добро бъдеще, въпреки че е бил на косъм от смъртта при бомбен атентат.“
© Хулиганката е женската зона, която търси и анализира стойностното около и в нас. Издава тайни от света на звездите и си говори с хора, с които разговорът е интересен, увлекателен и неизбежен. © Хулиганката е страст и емоция, музика и танц, кино и любов…