Ако е вярно твърдението, че котките имат девет живота, то модният дизайнер Карл Лагерфелд (1933-2019) има още толкова. Директорът на парижкото бюро на модната библия WWD – Уилям Мидълтън, е успял да улови всички детайли от многобройните роли в личния и професионален живот на Лагерфелд, успял да рестартира френската модна къща – Chanel, да хвърли ръкавицата на своя вечен конкурент Ив Сен Лоран, да събере през годините внушителна колекция от книги, мебели, дизайнерски обекти и фотографии, да създаде своя собствена издателска къща, книжарница и фотографско ателие и да вкара няколко тона лед в парижкия музей Grand Palais заради представянето на Cruise колекцията на Chanel.
Биографията „Раят тук и сега. Необикновеният живот на Карл Лагерфелд“ от Уилям Мидълтън излиза с логото на издателство Книгомания и се разпространява по книжарниците от 13 декември. Първите екземпляри от тиража бяха изложени в последните дни на 50-ия Софийски международен панаир на книгата в НДК. Стилното бяло томче от 432 с. е с твърди корици и една печатна кола цветни снимки.
Благодарение на добрата съвместна работа между Мидълтън и преводача на книгата Герасим Славов специално за българската публика на „Раят е тук и сега“ има включена глава, която прави българското издание на биографията прецедент: този текст е силен акцент от традиционната Гала на музея „Метрополитън“ в края на пролетта, посветена на модната легенда Карл Лагерфелд.
Предизвикателен, ироничен, понякога дори саркастичен, талантлив, упорит, самоуверен и много раним – са само малка част от познатите и непознати черти на Карл Лагерфелд, които Мидълтън разкрива вследствие на личното си приятелство с Кайзера (прякор, с който се сдобива още в началото на кариерата си и който ненавижда). Биографът прекарва също така дълги години в проучване на живота на емблематичния дизайнер и срещите му с многобройните и разнообразни герои, които са гравитирали около него.
Една от най-вълнуващите връзки в биографичната книга, която преминава като нишка през цялото повествование, е с майка му Елизабет – себична, строга, сякаш неспособна на обич германска красавица, която оставя сериозни белези върху ранимата му душа. Лагерфелд споделя всеки успех и провал с нея, като се надява най-сетне да получи одобрението й. До края на дните си тя живее в апартаментите, които модният дизайнер сменя често в Париж.
Прелиствайки страниците на книгата, човек остава с убеждението, че връзката им е напоена със страхове, очаквания и дълбоки вътрешни предизвикателства, които резонират най-силно в самия Карл. Елизабет много често присъства в книгата като спомени от хора от близкото обкръжение на дизайнера, които смятат, че въпреки аристократичното й излъчване има нещо страховито в поведението й. Подобно на майката в трилъра „Психо“.
Много далеч от този тъмен коридор в житейската одисея на Лагерфелд е връзката му с единствения мъж, в който е бил влюбен: Жак дьо Башер – бохем, вдъхновение и причина за емоционалния дуел с Ив Сен Лоран, който за кратко също споделял живота си с Башер.
Между професионалните и интимните възходи и падения на Лагерфелд излизат на преден план многобройните му експерименти – с модата най-вече, но и с хората от близкото му обкръжение. От една страна, е възприеман за изключително ерудиран събеседник, от друга – като взискателен шеф, от трета – като ексцентричен герой. Карл Лагерфелд безспорно притежава таланта да размести пластовете в модата, да създаде свой собствен стил, да се справи с подозренията на френската аристокрация, че възраждането на почти банкрутиралата модна къща Chanel ще бъде провал. Не на последно място създава и поддържа през целия си живот впечатлението, че всичко му е позволено, защото, както казва Жан Кокто, „фриволността на смъртните“ е силно заразна и пристрастяваща.
Американският моден журналист Уилям Мидълтън, дългогодишен директор на парижкото бюро на модната библия WWD, създадена през 1910 година, e проследил всички възможни посоки в живота на Лагерфелд, срещнал се е с много от близките му приятели, бивши и настоящи работодатели (като сестрите Фенди, за които модният дизайнер работи повече от четири десетилетия) и безспорно е успял да направи видима и много ясно дефинирана представа за комплексната фигура на един ерудит, моден гений, безкрайна отдаден на работата и на собственото си разбиране за перфекционизъм мъж с ранимо сърце, прикрито под тъмното сако, черните очила и ветрило като моден герой.
Поради големия интерес към биографията на модния дизайнер Уилям Мидълтън започва работа върху документален филм и е в преговори за продажба на правата върху книгата за филмирането й от голямо холивудско студио.
Европейско кино, фотография и Рей Бредбъри. Трите любими теми на Рада. Обича да пътува, но рядко посещава едно и също място два пъти. Фен е на синия цвят и червеното вино… дори и да не е от глухарчета.