В свят, в който марките и логата са навсякъде около нас, е лесно да забравим, че зад всяка успешна компания стои история, често изтъкана от иновации, усилия и уникални идеи. Имената и символите на световните марки не са просто случайни избори – те носят със себе си културни препратки, лични анекдоти и стратегически послания.
© Хулиганката днес ще ви разкаже историите зад някои от най-известните световни брандове – от ябълката, символ на технологичния гигант Apple, през крокодила на Lacoste, до коня на Ferrari. Ще проследим как тези емблематични марки са успели да създадат идентичност, която резонира с потребителите по цял свят и как техните основатели са използвали креативност и иновации, за да утвърдят своите компании на върха на световния пазар.
Ябълката на Apple
Според градската митология логото на Apple е посветено на математика Алан Тюринг. След като бива публично изобличен като хомосексуалист и подложен на химическа кастрация, геният се самоубива отгризвайки ябълка, потопена в цианид… Според дизайнера на знака обаче – Роб Яноф, ябълката е нахапана, само и единствено, за да подчертае формата ѝ. Ако е цяла, лесно можела да бъде приета за друг плод с кръгла форма.
Роботът на Android
Родената в Русия, но работеща във Великобритания, графична дизайнерка Ирина Блок била натоварена със задачата да предложи лого за Andorid. Тя и нейният екип трябва да направят уникален, но разпознаваем знак. Странно, но вдъхновението за създаването на този сладък зелен робот идва от пиктограмите на вратите на обществените тоалетни.
Крокодилът на Lacoste
През 1923 г. френският тенисист и бизнесмен Рене Лакост се разхожда с капитана на своя отбор Алън Мур. Двамата се впечатляват от куфар от крокодилска кожа, изложен на витрината на магазин. Алън се обзалага с Рене, че ако спечели в следващата игра, ще му подари този куфар. Лакост губи, но историята на облога е подета от журналист, възхвалил тенисиста, който се борил „като крокодил“. Така Лакост получава прякора „крокодила“, а образът на това влечуго се превръща в логото на неговата компания.
Конят на Ferrari
Призната е легендата, че конят лого на Ferrari символизира мощта на конските сили. Но това не е така. Самият Енцо Ферари пише в биографията си, че първоначално вижда силуетa на изправен кон, изрисуван върху самолета на италианския ас Франческо Бараки. Този символ е дарен на Енцо от майка на Франческо и впоследствие превърнат в популярното лого.
Планетата на Wikipedia
Земното кълбо, подредено в пъзел, е символ на световната енциклопедия Wikipedia. Парченцата от пъзела, символизират многоезичието и всяко от тях е маркирано с буква от различните азбуки. Заедно те съставят думата „уикипедия“, а липсващите пъзели показват, че енциклопедията не е завършена и в нея постоянно се появява нова информация.
Гърдите на McDonald’s
През 1962 г. от веригата заведения наемат психолог, който да даде идеи за развитието на компанията. Иновативният Луис Ческин предлага изписване на златните арки под формата на буквата „М“, които символизират и до днес McDonald’s. По негово мнение формата на арките прилича на женска гърда, а това на подсъзнателно ниво предизвиква апетит и напомня за безгрижното детство. За сметка на това емблематичният клоун, който прави компания на децата в заведението, се струва достатъчно смразяващ за Стивън Кинг и той го приема за прототип на неговия ужасяващ Пениуайз от „То“.