Сериалите и феновете са голяма любов. Толкова пристрастяваща, че феновете стават фанатици, ако им отнемат обичайния екранен флирт. От години почитателите на фентъзи поредицата „Мечът на истината“ се борят, за да я върнат на екран. През 2010 г. поради финансови причини историята по книгите на Тери Гудкайнд спира само след два сезона.
Трагедията на феновете бързо прераства в атака и те започват да събират пари под многозначителното мото SOS – Save Our Seeker (“Спасете нашия търсач“ от оригиналното име на сериала – „Legend of the seeker“). До момента на сайта на кампанията има информация за натрупани 40 хил. долара, наистина малко, но все пак нещо и със сигурност от сърце. Трогнат от усилията на почитателите, подкрепа изказа и самият Гудкайнд, но до момента от продуцентите няма зов за завръщане.
Като от друга планета е случаят „Вероника Марс“. Сериалът за младата Вероника, която помага на баща си – детектив, първоначално е замислен като тийн кримка, но много бързо става любим и на по-възрастната аудитория. След три сезона със завързани случаи и неочаквани обрати сериалът е стопиран. Официалната причина е: почивка, за да може авторите да помислят за добро продължение, но не след дълго става ясно, че такова въобще не се предвижда.
И тогава на сцената се появяват феновете. Обединени от страстта към любимата поредица, те наемат самолет с надпис: „Настояваме „Вероника Марс“ да се завърне!“ Ако някой случайно не го е видял в небето, със сигурност е попаднал на 30 000 листовки със същия апел, разпространени в Ню Йорк, Лос Анджелис, Филаделфия и Чикаго.
Още един хитър ход предприемат влюбените в актрисата Кристен Бел, изиграла Вероника Марс. 10 000 шоколадови блокчета „Марс“ получава от тях шефът на телевизията майка. Със сигурност е подсладил живота си, но мнението му за продължението остава все така горчиво. Все пак цялата кампания трогва екипа на поредицата. Надъхан от фенската любов, създателят на сериала Роб Томас обяви, че ако се съберат 2 млн. долара, той ще направи пълнометражен филм с любимите герои.
Това се случи на 13 март тази година. Още същия ден невероятните почитатели натрупаха рекордните 2,5 млн. долара! Макар че само за 24 часа бюджетът се спретна, феновете продължиха да сипят пари и след месец приключиха с 5,7 млн. долара в касичката. Участвали са над 90 хил. дарители, повечето със стъпка от 35 долара, но емблематичен е фенът, обогатил идеята с цели 10 хиляди. Всъщност точно той получи и нестандартна награда – роля във филма! Да, на сервитьор с една реплика, но кой друг може да се похвали, че ще е редом до Кристен Бел в нейното екранно възраждане?!
Също благодарение на народната любов ефекта „феникс“ прави и друга позната в България поредица. С черния си хумор, нестандартния разказ и шантави диалози „Развитие в застой“ не може да се нарече типичната комедия. Идеята на създателите е да провокират зрители с по-изтънчен вкус да избягат от малоумните ситуации с дирижиран смях и да внасят допълнително разнообразие чрез глас зад кадър, който, забележете, е на великия Рон Хауърд (режисирал „Шифърът на Леонардо“, „Аполо 13“, „Красив ум“).
Заради некомерсиалния си подход поредицата за неволите на семейство Блът няма висок рейтинг и логично е спряна. Това всъщност се оказва камъчето, след което за сериала вече се говори като за култов и иновативен. Като един се активизират милиони фенове на „Развитие в застой“, обединени в кампания по познатия стил. Почитателите изпращат „четливи писма“ (написани бавно, защото четат трудно) до шефовете на Фокс, придружени от хиляди каси с банани, храната на маймуните. Усилията трогват не тях, а екипа на интернет канала Netflix и точно там през месец май тази година поредицата бе възродена за четвърти сезон. Отново заради любовта на феновете, се обмисля и кино екранизация.
Не всички сериали обаче имат подобен щастлив шанс. Все още продължава борбата за завръщането на „Борджиите“, но те, както и другата историческа сага – „Рим“, прекъсната след втория си сезон, няма да имат продължение. Безбожно скъпи са за изпълнение по време на криза.
Все пак надеждата явно наистина никога не умира и феновете продължават да доказват неподражаемо любовта си. В желание да се завърне „Просто си искам панталоните обратно” почитателите на сериала изпратиха до продуцентите 500 чифта панталони. За да дадат знак, че си искат “Колеж Грийндейл”, организираха флашмоб пред „Рокфелер център“. За да се завърне „Джерико“, мизата беше 20 тона фъстъци, изпратени до продуцентите, а заради „Чък“ – недоядени сандвичи от верига за бързо хранене.
Българските сериали все още не са „отгледали“ толкова верни фенове. Нещо, което можеше да се нарече вълнение, но в никакъв случай кампания, имаше след отворения финал на „Под прикритие 3“. След като БНТ обяви, че работи по въпроса, воплите по завръщането в интернет престанаха в очакване на новия сезон на серийния екшън.